ancient

ေရွးေဟာင္းအီဂ်စ္လူမ်ိဳးတုိ႔ရဲ႕ ဗိသုကာ လက္ရာေတြဟာ ကမၻာ့အံ့ဖြယ္ အေဆာက္အဦေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ဂီဇာအရပ္မွာ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ဧရာမ ပိရမစ္ႀကီးေတြေပါ့။ ၿပီးေတာ့ သီးဘီးစ္အရပ္က တဲမ္ပဲလ္ဘုရားေက်ာင္းဗိမာန္ႀကီးေတြ အမ်ားအျပား ရွိပါတယ္။ ဖာရုိဘုရင္ေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕

ဘုန္းတန္ခုိး အာႏုေဘာ္ကုိ တုိးျမွင့္တဲ့အေနနဲ႔ ပီရမစ္ႀကီးေတြကုိ ေဆာက္လုပ္ၾကတာ မွန္ေပမဲ့ ဘာသာေရး ယံုၾကည္မႈလည္း တစ္စိတ္တစ္ပုိင္းပါဝင္ေနတာပါ။ သူတုိ႔ ေသလြန္ခဲ့ရင္ ထာဝရအိမ္ေတာ္မွာ ၿငိမ္သက္ေအးေဆးစြာ နားခုိအိပ္စက္ႏိုင္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္တာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ပိရမစ္ဟာ ဖာရုိဘုရင္တုိ႔ရဲ႕ မဟာထာဝရ အိမ္ေတာ္ ျဖစ္ပါတယ္။

ပိရမစ္ႀကီးေတြကုိ တည္ေဆာက္ရာမွာ လြန္စြာတိက်မွန္ကန္ဖို႔လုိပါတယ္။ ေက်ာက္က်င္းေတြက ေက်ာက္ျပားေတြကုိ ျဖတ္ေတာက္ၿပီး လူအင္အားမ်ားစြာသံုးကာ ဆြဲယူတပ္ဆင္ၾကရ တယ္။အဆက္အစပ္မွန္ကန္ေစဖုိ႔ သခ်ၤာနည္းနဲ႔ တြက္ခ်က္ တုိင္းထြာရတယ္။ ဂ်ီၾသေမႀတီနည္းပညာေတြလည္း ေပါင္းစုေနတာပါ။ ပိရမစ္အႀကီးအေသးလုိက္ၿပီး တည္ေဆာက္ၾကရတာမုိ႔ အနည္းဆံုး ၁၅ႏွစ္၊ ႏွစ္ ၂ဝ ၾကတတ္ပါတယ္။ ဘုရင္တုိ႔ရဲ႕ နန္းသက္ဟာလည္း တခ်ိဳ႕တုိေတာင္းတတ္တာမုိ႔ ဘုရင္ျဖစ္တာနဲ႔ တစ္ခါတည္း ထာဝရအိမ္ေတာ္ကုိတည္ေဆာက္ၾကတာပါပဲ။ ဗိသုကာလက္ရာေတြနဲ႔ထံုမႊမ္းထားတဲ့ ကမၻာ့အံ့ခ်ီး ဖြယ္ အီဂ်စ္အေဆာက္အဦေတြဟာ ႏုိင္ငံျခားသား ကမၻာလွည့္ခရီးသည္ေတြအတြက္ ယေန႔အထိ ေလ့လာတူးေဖာ္လုိ႔မကုန္ေသးတဲ့ ေရွးေဟာင္းအီဂ်စ္အေမြအႏွစ္ ပစၥည္းေတြပါပဲ။ ပိရမစ္သာမက စဖင့္ ေခၚ လူတစ္ပုိင္း ျခေသၤ့တစ္ပုိင္း အရုပ္ႀကီးေတြ၊ နတ္ကြန္း ႀကီးေတြ၊ စစ္သားေက်ာက္ရုပ္ႀကီးေတြ၊ ေလးေျမွာင့္ ေက်ာက္စာတုိင္ႀကီးေတြ၊ အထိမ္းအမွတ္ဂူသခ်ၤိဳင္းေတြ၊ အမွတ္တရဗိမာန္ႀကီေတြအမ်ားအျပားရွိေနတာပါ။ နန္းေတာ္ကုိလည္း လက္ေရြးစင္ဗိသုကာအေက်ာ္ အေမာ္ေတြနဲ႔ စီစဥ္ေဆာက္လုပ္ထားတယ္။ အိမ္နံရံနဲ႔ ၾကမ္းျပင္ေတြမွာ လူ၊ ငွက္၊ ေရကန္ နတ္သား နတ္သမီး ေတြရဲ႕ ပံုေတြနဲ႔ အလွဆင္ေရးဆြဲထားပါေသးတယ္။ အဂၤေတခ်ပ္အစားအလြန္တရာ ခိုင္ခံ့မာေက်ာတဲ့ ေက်ာက္ရုပ္ႀကီးေတြကုိ ျဖတ္ေတာက္ၿပီး ဆက္စပ္ထားတာပါ။ ဂ်ိဳဆာေမာ္က်ဴရီ (Djoser's Mortuary) အပါအဝင္ဗိသုကာပညာအေဆာက္အဦအားလံုးဟာ ကမၻာေပၚမွာ ထုထည္အႀကီးဆံုးနဲ႔ အႀကီးဆံုး ေက်ာက္ခ်ပ္လႊာေတြကုိ မႏုသီဟရုပ္ခံအေလာင္းစင္မွာ ထားရွိ တယ္လုိ႔ဆုိတယ္။

Abu-Simbel-Egypt

အေစာပုိင္းကာလေတြမွာ ဗိသုကာလက္ရာ ေျပာင္ေျမာက္လြန္းတယ္လုိ႔ ကမၻာမွာအသိအမွတ္ျပဳခံရတယ္။ ေပၚျပဴလာအျဖစ္ဆံုးက မာစတာဘာ သခ်ႋဳင္းဂူေတြျဖစ္တယ္။ အဲဒီသခ်ႋဳင္းဂူဟာ ေထာင့္မွန္စတုဂံပံုရွိၿပီး ရႊံ႕၊ အုတ္၊ ေက်ာက္တုိ႔နဲ႔ ေဆာက္လုပ္ကာ အမုိးျပားအေဆာက္အဦေအာက္က ေျမတြင္းထဲမွာ ရုပ္အေလာင္းျမွဳပ္ႏွံရညာ ခန္းမႀကီး တစ္ခုရွိတယ္။ ေျမေပၚမွာေတာ့ ဝတ္ျပဳဆုေတာင္းရာ ေက်ာင္းေဆာင္ထားရွိတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ေရွး ေဟာင္းအီဂ်စ္ ဗိမာန္ေတာ္ေတြမွာေတာ့ ေလးဖက္ ေလးတန္ပိတ္ဆုိ႔ထားတဲ့ခန္းမႀကီးနဲ႔ အမုိးျပားအခ်ပ္ရွိ တယ္။ထူထဲတဲ့တုိင္လံုးႀကီေတြက ေအာက္ကပင့္မ ၿပီးေထာက္ခံထားတဲ့
စိတ္ကူးယဥ္ ဟုိင္ပုိစတုိင္အေဆာက္အဦႀကီးေတြေပါ့။

ဘုရင္မ်ားက ခမ္းနားထည္ဝါတဲ့ ေရႊနန္းေတာ္ႀကိး ေပၚမွာ ေပ်ာ္ေမြ႔ေနထိုင္ၾကစဥ္ သာမန္လက္လုပ္လက္စားေတြက ရြ႕ံနဲ႔လုပ္တဲ့ အိမ္ေလးေတြထဲမွာပဲ ေပ်ာ္ေမြ႕ေနထုိင္ၾကတယ္။ ပိရမစ္သခ်ႋဳင္းဂူေတြကုိ ေခတ္ေဟာင္းဖာရိႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ အလယ္ေခတ္ဖာရုိ ႏုိင္ငံေတာ္တုိ႔မွာ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ႀကၿပီးေနာက္ပုိင္း အီဂ်စ္ကုိအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့သူေတြက ပိရမစ္ေဆာက္လုပ္ ေရးကုိ လ်စ္လ်ဴရႈပစ္ပစ္ပယ္ခဲ့ၾကတယ္။ ထုထည္ႀကီးမားတဲ့ သခ်ႋဳင္းဂူေဆာက္လုပ္ျခင္းေတြကုိလည္း ျဖတ္ေေတာက္လုိက္ၾကတယ္။

QV44-Ramses-before-son-Egypt

ႏွစ္ေပါင္း ၃၅ဝဝေက်ာ္လာခ်ိန္မွာေတာ့ အီဂ်စ္ေရွးေဟာင္းလူမ်ိဳး ပန္းခ်ီပန္းပုအႏုပညာရွင္ေတြဟာ ရုပ္တုပံုေရးဆြဲျခင္းဘက္ကုိ ပုိမုိအားသန္ ေျပာင္းလဲလာတယ္။ ေရွးေဟာင္းဘုရင္ေခတ္မွာျဖစ္ ပါတယ္။ သူတုိ႔ဟာရုိးရုိးမ်ဥ္းေၾကာင္းေတြ၊ အရိပ္ေတြ ၿပီးေတာ့ မ်က္ႏွာျပင္ျပားေပၚမွာ အရည္အေသြးေကာင္း မြန္တဲ့ေဆးေရာင္ေတြကုိ ေပါင္းစပ္ကာ ပံုသဏၭာန္ေတြကုိဖန္တီးေရးဆြဲလာၾကတယ္။ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုေရးသီဖြဲ႔ဆုိျခင္းနဲ႔ညီမွ်တဲ့ ပံုရိပ္ကုိေဖာ္က်ဴးႏုိင္ ဖုိ႔ပါ။ ဂူသခ်ႋဳင္းေပၚမွာ ဗိမာန္ေတြရဲ႕နံရံမွာ၊ အေခါင္း ေတြမွာ၊ ေက်ာက္စာတုိင္ႀကီးေတြမွာ၊ ဧရာမေက်ာက္ သားရုပ္တုႀကီးေတြမွာ ရုပ္ပံုေတြနဲ႔အတူ စာပန္းခ်ီ ျခယ္မႈန္းဖန္တီးၾကတယ္။ အရုပ္သေကၤတေတြနဲ႔စာေရးသားျခင္းမ်ိဳးကုိ ဆုိလုိတာျဖစ္တယ္။ အီဂ်စ္ေရွးေဟာင္း လက္မႈပညာသည္ေတြကေတာ့ ေက်ာက္သားေတြနဲ႔ ဧရာမရုပ္တုႀကီးေတြ ထုဆစ္ၾက တယ္။ တခ်ိဳ႕ေစ်းေပါတဲ့ သစ္သားေတြနဲ႔ အစားထုိးထုဆစ္ၾကတာလည္း ရွိတယ္။ ေဆးေရာင္ကုိ မုိင္းတြင္း ေတြမွာေတြ႔ရတတ္တဲ့ သံ၊ သတၱဳရုိင္း အနီနဲ႔ အဝါ ေရာင္ေျမေဆး၊ ေၾကးနီ သတၱဳရုိင္းကရတဲံ အျပာနဲ႔ အစိမ္းေျမေဆး၊ က်ပ္ခုိးနဲ႔ ေက်ာက္မီးေသြးကရတဲ့ အနက္ေရာင္ေဆး၊ ထံုးေက်ာက္ကရတဲ့ အျဖဴ စတာ ေတြကုိ အ ာေရဗ်ေကာ္တစ္မ်ိဳးနဲ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး အခဲျပဳ လုပ္ထားတယ္။လုိအပ္ခ်ိန္မွာ စုိထိုင္းေအာင္ျပဳလုပ္ၿပီး ေရးဆြဲတာျဖစ္တယ္။ ေဆးေရာင္ျခယ္တာပါ။

2311959645 0a0a29601d b

ဖာရုိဘုရင္ေတြဟာသူတုိ႔ရဲ႕ ေတာ္ဝင္အမိန္႔ ဒီဂ၇ီေတြ စစ္ျပဳရာမွာရရွိလာတဲ့ သူတုိ႔ရဲ႕ အေတြ႕အၾကံဳေတြ၊ ေအာင္ပြဲခံသတင္းေတြ၊ ဘာသာေရးေဆာင္ ရြက္ခ်က္ စတာေတြကုိ မွတ္တမ္းျပဳၿပီး ေရးထုိးေစၾကတယ္။ သာမန္လူေတြကေတာ့ စ်ာပနအႏုပညာ တစ္စိတ္တစ္ပုိင္း ျခယ္မႈန္းခြင့္ ရရွိၿပီး ေသသူစာရင္းစာအုပ္မွာ ေရးထုိးခံၾကရတယ္။ ေသၿပီးေနာက္မွာ သူတုိ႔ကုိ နတ္မ်ားက မစတယ္၊ အကာအကြယ္ေပးတယ္လုိ႔ သူူတုိ႔ယံုၾကည ္ၾကတယ္။ အလယ္ေခတ္မွာဆုိရင္ သူတုိ႔ရဲ႕ေန႔စဥ္လူေနမႈဘဝေတြကုိ ရႊ႕ံေစးေတြနဲ႔ သစ္ သားေပၚမွာ ထြင္းထုပံုေဖာ္ထားၾကတယ္။ အဲဒါကုိ ေနာက္ပုိင္း ဂူေတြေပၚမွာ ေရးဆြဲထြင္းထုျခယ္မႈန္း လာၾကပတယ္။ အလုပ္ရံုေတြမွာ၊ အိမ္ေတြမွာ၊ ေလွေတြမွာ နီးစပ္ရာ လုိက္လံေရးဆြဲၾကတယ္။ ဒီလုိပံုတူေတြ ေရးဆြဲလာၾကေပမဲ့ အခ်ိန္ နာရီနဲ႔အမွ် ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးသေဘာထားေတြက ေျပာင္းလဲမႈေတြ ရွိေနတာပါ။ ဒုတိယေခတ္ၾကား ကာလတစ္ခုမွာ ဟုိင္ဆုိက်ဴးေက်ာ္သူေတြဝင္ ေရာက္လာၿပီးေနာက္ပုိင္း မီႏုိယန္း စဆုိင္ 'အဂၤေတပန္းခ်ီ'ဆုိတာ ထြန္းသစ္ေပၚေပါက္လာေတာ့တယ္။

Floris

Go to top